maandag 16 mei 2016

Nieuwe observaties

Als je vogels observeert omdat ze mooi zijn, dan zijn er een paar soorten die je beter kan overslaan. De roek is er zo eentje, zeker dit exemplaar.
Dit is zeker niet moeders mooiste, deze roek
Roeken zijn niet mooi, maar wel heel herkenbaar met de kale voorkant van hun kop.
Dit exemplaar is eigenlijk bijvangst. Ik was bezig met aan mijn camera te prutsen om te proberen een foto te maken van de snel-vliegende oeverzwaluwtjes. Ik probeerde de instelling even op een toevallig wat trager vliegende passant, waarvan ik dacht dat het een kraai was. Dus niet, het was deze roek, maar dat zag ik pas later op de computer.
Hoe dan ook, voor mij is het nieuwe observatie.

Ik werd ook getipt dat er op de koeienweide patrijzen zouden zitten. En vandaag had ik beet. Een mooi koppeltje.
Koppeltje patrijzen. (Ma-trijs zit rechts achter pa.)
Het is mooi hoe de kopjes van de vogels wegvallen tussen de grashalmen. Het silhouet van de kopjes past prachtig bij de buigende grashalmen.

Een van de soorten waarvan ik eigenlijk wel wist dat die zich ook wel zouden ophouden in ons park, maar die ik nog nooit had gezien, zijn mussen. Verschillende mensen verbaasden zich er al over dat ze niet op de lijst stonden. Maar ja, als ik ze niet bewust gezien heb, moet ik streng zijn.
Tot vandaag. Er zijn ook mussen. En blijkbaar is de parkgod mij goedgunstig gezind, want het ik heb een ringmus gezien, in plaats van de algemenere huismus.
Ringmusje
 Niet dat ik met een huismus niet net zo blij was geweest. Mussen hebben het moeilijk, tegenwoordig. Ze zijn nog steeds algemeen, maar de stand loopt flink terug. Mussen horen van oudsher bij mensen. Je zou verwachten dat mussen zouden profiteren van de successen van onze soort. Maar misschien (blijkbaar?) voelen ze zich wat minder thuis bij de moderne mens. Mensen die geen kippen houden en geen heggen hebben. Tja, het hoort er allemaal bij.

En in de categorie "Schattig ook al vliegt het niet' nog even een paar jong knijntjes.
Ah, wah liefffff
Ik heb ook nog wel eendepullukes, maar die komen dan wel weer een andere keer.

Tot dan.





Geen opmerkingen: