zondag 11 april 2021

Alle vogels zijn nesten begonnen (behalve jij en ik)

'Hebban olla vogala nestas hagunnan hinase hic enda thu wat unbidan we nu' of in modern Nederlands iets als: 'Alle vogels zijn nesten begonnen, behalve jij en ik. Waar wachten we nog op?’ Heel lang gold deze tekst als het vroegste geschreven Nederlands. Natuurlijk, eigenlijk gaat ook deze tekst niet zozeer over vogels maar is een liefdesverklaring. En daarbij valt er ornithologisch wel iets op aan te merken; niet alle vogels bouwen nesten, en ook op de gedroomde trouw valt wel wat af te dingen. (Dat heb ik op deze plaats ook wel eens gedaan.) Maar goed, het is toch maar mooi een sympathieke verwijzing naar vogels en niet naar belastingen of de bouw van kerken. Ook zaken waarmee de middeleeuwer bezig was. 

Ondertussen zijn er oudere stukjes Nederlandse tekst opgedoken, maar die gaan dan weer niet over vogels. En deze blog gaat niet over Nederlandse taal of middeleeuwse beslommeringen, en zelfs niet over de liefde. Ik wil het hier hebben over vogels die in deze tijd nesten bouwen. Nou ja, niet allemaal dus, maar bijvoorbeeld eksters wel. 

Eksters op hun nest (de bovenste draagt nog wat materiaal aan)
Nu er nog bijna geen blaadjes aan de bomen zitten kan je overal in ons park nesten zien. Maar vaak zijn de bewoners onzichtbaar of ontbreken ze helemaal. 

En soms besteden ze de nestenbouw uit. Bijvoorbeeld aan ons. 

De oeverzwaluwmuur

Een paar weken geleden was een grote groep lagereschoolleerlingen bezig om de oeverzwaluwmuur weer voor te bereiden op het broedseizoen. Blijkbaar willen oeverzwaluwen het gevoel hebben dat ze hun nest zelf maken maar vinden ze wat hulp ook wel gemakkelijk. Dus zijn er weer volop oeverzwaluwwoningen in de aanbieding, met huisnummer. Ik heb ook alweer de eerste oeverzwaluwen gezien, maar ze bleven te hoog om een bruikbare foto op te leveren. 

Zwaluwnesten op de wei

De gemeente heeft ook huurwoningen in de aanbieding voor, zo op het oog, boerenzwaluwen. Gecombineerd  met alle mezenkastjes en spreeuwenhuisjes in de buurt, is Meerhoven ook voor vogels een Vinex-wijk. Ik heb me wel eens sceptisch uitgelaten over aangelegde natuur, maar hier kan je eigenlijk nauwelijks bezwaar tegen hebben. Heel lang konden veel zwaluwsoorten gebruik maken van de gaatjes en rafelrandjes in onze bouwsels, maar die verdwijnen in een hoog tempo in onze bebouwing. Bouwvoorschriften veranderen sneller dan een soort zich kan aanpassen. Dan is dit niet de slechtste oplossing. Alhoewel de enige gebruikers van de zwaluwpaal tot nu toe eksters zijn die het dak onder schijten. 

Sommige vogels doen trouwens niet of nauwelijks aan nesten.

Scholekster
Scholekster zoeken een klein kuiltje met een paar kiezels er omheen, en noemen het thuis voor hun nazaten. Of onze scholeksters alweer broeden weet ik niet, maar ik zie ze wel weer regelmatig boven ons park. 

Onderstaande specht was waarschijnlijk gewoon aan het eten en niet bezig een woning in te richten.

De rug van een grote bonte specht
De grote bonte specht is hier goed te onderscheiden van kleine bonte spechten (die hier ook voorkomen) door de grote witte vlakken op de schouders/rug, en de door de rode stuit. Die ontbreken allebei bij z'n kleine bonte neef.

In de wijk hebben we ook spreeuwenwoningen, zoals al gemeld, maar die staan niet in het park. Ik heb daar dan ook geen foto's van, maar misschien moet ik daar toch maar eens werk van gaan maken. In ieder geval is hier een spreeuw.

Spreeuw

Spreeuwen hebben niet zo'n goede naam, waarschijnlijk omdat ze het fruit uit onze fruitbomen eten. (Wat je ze eigenlijk niet kan kwalijk nemen.) Maar misschien moet ik maar eens een spreeuwen fanclub oprichten. Ik vind ze prachtig. Het meest nog in hun wintertooi, maar ook 's zomers hebben hun veren prachtige iriserende kleuren. Oppervlakkig lijken ze saai, maar kijk maar eens goed.

Omdat de laatste foto's alleen vogels op de rug laten zien, zal ik afsluiten met eentje die u in het oog kan kijken.

Vink
Zingende vinken hoor je in deze tijd overal met hun karakteristieke 'suskewiet' aan het einde van hun liedje. Maar zelfs als je precies weet wat je zoekt kan je nog een hele tijd zoeken voordat je de 'schreeuwlelijk' in het oog krijgt. Maar hier is dan toch weer een mooi exemplaar.

Tot een volgende keer!

Geen opmerkingen: