zondag 22 januari 2017

Winterpret

We hebben een paar prachtige winterdagen achter de rug, en ook het park zag er mooi uit. Er kon zondag zelfs geschaatst worden op de vijver, iets wat ik hier nog niet eerder heb meegemaakt.

Vijverpret
Voor serieuze natuurfotografie zou ik wat moeten photoshoppen maar fraai was het toch wel.
Voor de ware natuurbeleving bedrijventerrein wegdenken.
Voor vogels is dit allemaal wat minder. De meeste van onze vissers (reigers, futen, ijsvogel) zijn vertrokken, alleen de aalscholvers zie ik nog wel eens. Daar staan weer wat passanten tegenover. Zo hebben we er even een koppeltje nijlganzen bij.
Nijlganzen, die zich lijken te verbazen over sneeuw
Er bivakkeert al langer een solitaire nijlgans in ons park en eerst dacht ik dat hij/zij visite had gekregen. Maar dit is gewoon een apart koppel.
Een fraai stelletje, maar misschien een beetje misplaatst
Drukte van belang bij het wak, met de solitaire nijlgans en zwanenvisite
We hebben ook twee jonge zwanen en één volwassene op bezoek. 

Hoewel de bomen nu geen blaadjes hebben, valt het toch niet altijd mee een vogel te fotograferen. Ik had mooi zicht op een boomkruiper, maar hij vertikte het om even in het zonnetje te komen. Waarschijnlijk uit valse bescheidenheid. 
Schaduwminnende boomkruiper
Dus weer eens geen prijswinnende foto, maar ik kan wel bewijzen dat ik hem gezien heb.
Onderstaande roodborst zat even heel mooi in het zonnetje, maar ging er vandoor toen ik mijn camera trok. Gelukkig liet ie zich van wat grotere afstand toch even vastleggen.
Nog zo'n bescheiden vogeltje
Winterse kokmeeuwen in laag zonnetje
En soms vind ik iets gewoon een mooi plaatje. Daarvoor heb je eigenlijk ook geen camera nodig; gewoon blijven kijken.

Tot een volgende keer.




Geen opmerkingen: