donderdag 12 juli 2018

Wanhoop en hoop

Sinds ik op vakantie ging, heeft het hier niet meer geregend. En dat is nu een week of vijf geleden. Maar dat het droog is zal u ook wel zijn opgevallen. Die droogte laat flink zijn sporen na in ons park. Natuurlijk is veel gras geel. Maar vooral de vijvers hebben flink te lijden omdat ze puur van hemelwater afhankelijk zijn. Ze zijn op geen enkele manier verbonden met ander oppervlaktewater.
Langzaam droogvallende vijver
Aan de andere kan is het effect van de droogte niet altijd lelijk.
Deze distels met een achtergrond van gele bloemen zijn eigenlijk best fraai
Ik was bang dat er van/voor de vogels in ons park ook weinig over zou zijn. Maar dat viel eigenlijk wel mee. Neem bijvoorbeeld deze fuut.
Fuut met jong
Die is toch maar aan een tweede leg begonnen en draagt het resultaat daarvan op haar rug. En van een fuut met jongen op haar rug wordt ik altijd een beetje vrolijk. Het ziet er altijd gezellig uit.

Bij de oeverzwaluwen was het ook een en al leven. Ze scheerden prachtig over het water om te drinken en te jagen en ze deden regelmatig hun woningen aan. Ik neem aan om jongen te voeden.
Oeverzwaluw boven de grootste plas

Ik hoop altijd iets bijzonders te zien, en zo dacht ik met onderstaande foto een nieuwe soort voor ons park te hebben gespot.
Vliegende jonge spreeuwen
Maar ik kwam al puzzelend niet verder dan jonge spreeuwen, en spreeuwen zie ik wel vaker. Een volwassen spreeuw is zwart met een helder gele snavel. Deze zijn bruin met een zwarte snavel, maar ik ben er vrij zeker van dat het hier toch wel om spreeuwen gaat. Zij het dus jonge. Niettemin, als u een beter idee heeft, laat het mij weten. Ik leer graag, zij het traag, bij.

Kortom, toch overal jong leven. Vandaar de hoop in de titel.

En distels zijn niet alleen maar narigheid. Op distels komen ook distelvinken af.
Putter op distels
U weet dat ik dol ben op puttertjes. Wat ik nog niet wist, en u misschien ook niet, was dat die in het Vlaams distelvinken worden genoemd. Dus als u straks weer eens in de buurt bent van een bosje distels, let dan goed op. Misschien spot u uw eigen distelvink.

Het is weer even geleden dat ik u iets kon berichten. Ik hoop dat ik de komende tijd er wat vaker aan toe kom.

Tot een volgende keer.


Geen opmerkingen: