zondag 25 maart 2018

Meer voorjaar en ander vervolg

Mijn blog is natuurlijk helemaal een soort vervolg verhaal, maar deze keer wil ik het, naast over het voorjaar, vooral hebben over vogelzaken waar ik al eerder over geschreven heb.

Eerst maar een aardige observatie.
Mevrouw sijs
De sijs die ik hier vorige week toonde was een mannetje. Maar mevrouw was blijkbaar meegereisd. Ze is niet echt scherp, maar toch wel goed te herkennen.

En ook een winterkoninkje is blij met de aftocht van koning winter. Dit exemplaar bleef dicht bij mij lang genoeg zitten in het voorjaarszonnetje.
Winterkoninkje
Waar ik altijd heel blij van word, is het geluid van de scholekster. Die heeft een heel herkenbare piet, piet, piet.. roep in zijn vlucht. Het is geluid dat me meteen aan strand en voorjaar doet denken. In de vlucht is het trouwens een prachtige vogel om te zien.
Scholeksters in vlucht
Op de grond zijn ze misschien iets minder mooi, maar nog steeds zeer herkenbaar.
Scholekster op 1 poot
Scholekster hebben even veel met eksters te maken als mezen met papegaaien. De enige overeenkomst is, een beetje, de kleur van hun veren.
Eksters ter vergelijking
Zeg nou zelf...

Scholeksters zijn typisch een soort waar ik veel plezier aan beleef. Hun geluid maakt me blij omdat het het voorjaar aankondigt. In de vlucht zijn ze prachtig. En ze maken als soort slim gebruik van wat de mens doet. Eigenlijk zijn het typische strand/wadvogels. Hun Engelse naam oyster catcher verwijst daar ook naar. Met hun stevige snavel kunnen ze goed schelpdieren te lijf. Maar tegenwoordig zie je ze ook ver landinwaarts, b.v. in Eindhoven, want ze hebben ontdekt dat je met diezelfde snavel ook allerlei lekkers uit slootjes en weiden kan peuren.

En dan nog even over ringen. Nadat ik hier vorige week een verhaal had afgestoken over de ring van een kokmeeuw, ben ik ook wat dieper gedoken in de halsbandringen van de ganzen.
En we noemen haar/hem E71
Van deze grote Canadese gans was de halsband ook makkelijk te fotograferen. Google vond voor mij Geese.org de site van ganzenminnend Europa. Op die site kan je, nadat je je hebt geregistreerd, jouw observaties van geringde ganzen vastleggen. In ruil krijg je dan de andere observaties van diezelfde gans te zien. En dat is toch wel weer leuk.
De omzwervingen van E71
En zo weten we nu dat E71 de voorkeur geeft aan Oeteldonk boven Lampengat. Nou ja, hij/zij heeft in ieder geval het grootste deel van de tijd doorgebracht in Den Bosch. Misschien was hij/zij vooral hier voor familiebezoek. Je weet het niet..

Maar goed, van nu af aan een notitieboekje mee en ringen/halsbanden spotten in ons park!

Ter afsluiting, roofvogels zie je niet veel in ons park. Ik heb het idee dat de zwarte brigade, de kraaien en kouwen, ze wegjagen als ze zich hier vertonen. (Dat heb ik een aantal keren gezien.) Maar deze buizerd vloog zo hoog dat ie niet gestoord werd.
Buizerd op grote hoogte, prachtig zwevend op voorjaarstermiek

Dit was het dan weer. Tot een volgende keer.


Geen opmerkingen: