zaterdag 23 juli 2016

Blijven proberen en blijven opletten

De vorige keer schreef ik over mijn jacht op een groene specht. Het lukte me niet hem (m/v) voor de lens te krijgen, en daarna lachte 'ie me nog uit ook. Vandaag ook weer een paar keer een spechtmomentje met een groene flits die al weg was voordat ik zelfs maar mijn handen richting camera kon bewegen. Maar, terwijl ik naar de oeverzwaluwtjes stond te kijken, kwam de specht weer in beeld en nu staat hij er op.
De groene specht
Helaas net niet scherp, maar als bewijsfoto is ie wel bruikbaar. Er komt hopelijk nog wel een moment dat ik hem echt goed kan fotograferen, maar hier is in ieder geval het bewijs dat ik niet gek ben.

Voor de rest is de oogst wat sober. Ik denk dat ik niemand blij maak met weer een kokmeeuw ook al vliegt hij nog zo mooi.
Zo'n kokmeeuw dus
Het gevolg is dat ik zelf ook niet zo erg opmerkzaam ben. Dus zit ik nu met een probleempje.
Wat is dit?
Als ik wat beter bij de les was geweest, had ik geprobeerd ook de zijkant van het beestje te fotograferen. Mijn eerste gok is dat het een vrouw tafeleend is. Maar volgens het boekje hebben tafeleenden loodgrijze snavels, geen roze. En ik heb ook wat twijfels over de vorm van die snavel, hoewel die hier ook niet echt goed te zien is. Dus misschien een hybride? Of een exoot? Goede inzenders wacht een eervolle vermelding.
Nogmaals
 En zo zijn het op alle vlakken onzekere tijden. Zelfs de zekerheid dat eendjes zo makkelijk weg determineren lijkt opeens niet zo zeker meer. Waar moet dit naartoe... Maar hoe dan ook een fijne week.


1 opmerking:

Broed zei

Hoi broer,
Je hebt inderdaad een interessant exemplaar geschoten. Er mist net teveel profiel detail voor mij om iets met zekerheid te zeggen. Geinige saaie eend is een goeie specificatie maar niet in de boekjes. Even meedenkend: zoekend in mijn boekje zou het een jong van een toppereend kunnen zijn, dat is alleen niet erg waarschijnlijk vanwege het gebrek aan zee bij Eindhoven (maar 't kan wel).
'Jouw' tafeleend kan ook, maar daar lijkt de snavel te kort voor. Als alternatief zou een smient ook nog kunnen. Het profiel lijkt daarvoor alleen weer niet gedrongen genoeg. Maar in deze tijd van grote kleintjes zie je wel meer vogels die wat uit proportie zijn en nog niet helemaal kloppen met de tekening. Ik denk dat ik het voorlopig op een jonge smient zou houden, maar als er eentje is die meer over eendjes weet: prima.