zaterdag 9 juli 2016

Vliegende vogels

Vliegende vogels zijn een beetje de topsport van het vogelfotograferen. (En zeker is het de rationalisering van de aanschaf van veel dure spullen.) Stilzittende vogels fotograferen is in het algemeen niet zo heel moeilijk, als je een beetje de goede spullen hebt. En 'goeie spullen' betekent vooral een voldoende sterke telelens. Natuurlijk zijn er wel een aantal moeilijkheden. Vogels blijven lang niet altijd stil zitten. En je moet zorgen dat jouw camera zich scherp stelt op de vogel en niet op het takje er net voor. Vogels willen ook nogal eens hoog boven je zitten in tegenlicht met een witte lucht. Gelukkig kan je dat allemaal oplossen door alleen eenden te fotograferen. Eenden zijn Gods gave voor beginnende fotografen en vogelkijkers.
Maar goed, vliegende vogels dus. Vliegende vogels zijn in het algemeen een stuk lastiger. Je kan niet rustig scherp stellen of proberen gunstiger ten opzichte van het licht te gaan staan. En in het algemeen zijn ze ver weg.

Een (vliegende) kokmeeuw
Maar ook daar maakt de vogel veel verschil. Een meeuw is een beetje de vliegende eend. Ze zijn niet te klein, redelijk algemeen, en volgen een voorspelbare weg dus met een beetje geduld kom je wel tot een bruikbare foto.
Zwaluwen zijn een stuk lastiger. Ze zijn klein, vliegen snel en wenden zeer snel in hun jacht op insecten. Een paar dagen geleden stond ik te kijken hoe gierzwaluwen insecten van het wateroppervlak plukten. Misschien schrijvertjes of zo. Het gaat razend snel. Maar van eentje heb ik toch een paar geslaagde foto's kunnen maken.
Hier gaat de gierzwaluw op zijn prooi af.


En hebbes (?) (Het water toont zo geel door de reflectie van de gele oeverzwaluwenmuur.)
Het maken van bovenstaande foto's was een kwestie van veel proberen, en ik had het geluk dat de zwaluwen zeer regelmatig over het water vlogen. Dus ik had ook veel kansen. Ook wel bijzonder trouwens, om een gierzwaluw zo laag te zien. Normaal gesproken zie je ze vooral hoog in de lucht in groepen.
En daarom was ik een paar maanden geleden ook zo blij met mijn ijsvogel. Geen superfoto, maar hij was er maar eventjes. En ik heb hem toch maar mooi gefotografeerd.
Mijn trots nog maar een keer
En nog maar even een statische reiger tot slot. Gewoon voor de lol, omdat ie daar zo mooi in het zonnetje stond.
Blauwe reiger
Tot een volgende keer.


Geen opmerkingen: