woensdag 27 april 2016

Eindelijk en ongewoon bezoek

Ik ben er al een paar keer op af geweest maar ik had nog steeds geen jonge eendjes kunnen fotograferen. Er zijn er ook (nog) maar weinig. En de keren dat iets zag had ik niet mijn camera paraat. (Lees: hij lag stof te verzamelen op mijn bureau.) Maar vandaag was het dan zover. Moeder wilde haar fotogenieke kroost eigenlijk voor zichzelf houden, en het waren er maar twee, maar toch...
Moeder met (de laatste?) twee kleintjes
Het feit dat het er maar twee waren doet vermoeden dat de rovers al goed geprofiteerd hadden van dit legsel, maar misschien lag het ook wel gewoon aan de kou. Zoals ik al schreef, moeder deed er alles aan om haar kroost bij mijn boze camera-oog vandaan te houden.
 
Moeder probeert aan mijn spiedende camera te ontsnappen.
Ik heb ze daarom ook maar niet te lang geplaagd.

Van de week zag ik trouwens ook twee passanten. Vogels die we hier meestal niet zien. Eerst een visdiefje. Ik twijfelde eerst of ik niet een kokmeeuw aan het opwaarderen was, maar het was er echt een.
Visdief
Mogelijk vanwege het troebele water heb ik hem niet echt zien jagen, hoewel die het op de foto even lijkt te doen. Zoals ik al eerder schreef, meeuwen doen mij niet zoveel, maar visdiefjes -en sternen in het algemeen- vind ik dan weer wel leuk. Ik vind het prachtig om ze te zien jagen. Ze kunnen als een torenvalk boven een prooi bidden en dan ineens in het water duiken en met een visje weer tevoorschijn komen.

Later zag ik ook nog een oeverlopertje. Een klein steltlopertje, maar dan zonder stelten. Hij vloog laag over het water en eerst dacht ik even aan een eenzame zwaluw. Maar nee dus. Aan de kust zie je dit soort vogeltjes heel veel, maar in ons park zijn ze zeldzaam. De enige andere verwant die zich hier vertoont is de scholekster. Maar dat is een veel grotere en opvallender vogel.
De foto's zijn niet geweldig, maar dit is dus een oeverloper, nu even op de oever
Oeverlopers broeden trouwens nauwelijks in Nederland. De meeste die we hier te zien krijgen, zijn passanten. Dat was deze ongetwijfeld ook.

Zo zie je maar, gewoon blijven wandelen en kijken en dan kom je toch af en toe weer iets nieuws tegen.



Geen opmerkingen: