zaterdag 23 april 2016

Twijfels en Ockhams Scheermes

Bij het vogelen moet ik vaak een beetje raden. Daarbij gebruik ik het principe dat wel Ockhams Scheermes wordt genoemd. In mijn populaire versie: 'Als er verschillende verklaringen mogelijk zijn, kies dan maar de minst spannende.' Als ik hier iets uit een ooghoek heb gezien heb dat volgens mijn vogelboekjes zowel voor een Turkse Tortel(duif) als een Kleine Trap kan doorgaan, ga er dan maar vanuit dat het die Turkse Tortel was. De Kleine Trap is zeer zeldzaam en komt helemaal niet voor in Nederland.
Dit is in het hele leven een nuttig principe, maar ik zou er het liefst tegen zondigen, want het is zo saaaai. Het is bijvoorbeeld veel leuker als ik straks de eerste ben die de Kleine Trap in Nederland gespot heeft.
Kleine Trap, maar in Portugal
Maar soms is het niet zo makkelijk. Eergisteren zag ik een vogeltje dat verdacht leek op die Tjiftjaf van vorige week, alleen, hij deed niet tjiftjaftjiftjaftjif maar iets anders. En vogeltjes die heel erg lijken op een Tjiftjaf maar een ander geluid maken, heten volgens mijn vogelboek Fitis. Aan de andere kant, Fitissen zijn veel zeldzamer. En die Tjiftjaf van vorige week zat wel op dezelfde plaats. Volgens de logica van Ockhams Scheermes zou ik dan moeten kiezen voor de Tjiftjaf die gewoon eens iets anders wilde zingen. Want wat is nou de kans dat twee op elkaar lijkende soorten zo'n beetje naast elkaar op een tak gaan zitten.... Maar aan de andere kant...
Tjiftjaf of Fitis?
En soms is er gewoon de leuke verrassing. Ik weet niets van meeuwen. (Ik vind het eigenlijk geen leuke vogels.) Die met die zwarte koppen zijn Kokmeeuwen. En die andere? Zilvermeeuw, Mantelmeeuw? Ik wist het niet. Dus maar een keertje een foto gemaakt en thuis eens goed bekeken. Maar we hebben hier onmiskenbaar Geelpootmeeuwen. Dat is een voor Nederland tamelijk zeldzame soort die aan opmars uit het zuiden bezig is. Vast een bijproduct van de opwarming van de aarde. Hier in de buurt wel vaker gespot, dus het kan. Maar toch bijzonder.
Geelpootmeeuw (raad eens waarom ie zo heet...) Als je op de foto klikt kan je ook de typische rode oogring herkennen
 En zo kan je toch soms Ockhams Scheermes verslaan. Als je het echt zeker weet, en bij voorkeur met een foto om het te bewijzen.



1 opmerking:

Raoul Schaaf zei

Een goed kenmerk zijn de poten. Een tjiftjaf heeft donkere poten en een vrij donkere snavel. Bij de fitis is de snavel iets langer en forser met een geel/roze basis. Fitis heeft bruin/roze pootjes. ook is er verschil in de wenkbrauwstreep. Maar het belangrijkste is het geluid. Als hij niet zijn naam noemt is het voor 99% zeker de fitis.