donderdag 12 mei 2016

Feestje!

Afgelopen zondag zijn we op de Dommel, bij St. Michielsgestel, gaan varen met een fluisterboot. Prachtig weer, en best leuk. Maar de vogelopbrengst viel wat tegen. Het enige bijzondere dat we te zien kregen was een oeverlopertje. Voor de rest wat futen en een aalscholver. Ik vergeet vast nog wat, maar heel spannend werd het niet. Terwijl ons ijsvogels beloofd waren. Nu wist de gids een boel te vertellen over de geschiedenis van het landschap, dus het was zeker de moeite waard.
Maar, voor vogels kan je beter in ons park terecht. Want vandaag zag ik, tadaa..., de ijsvogel! Ik heb hem zelfs gefotografeerd. Hij was wat veraf, en het werd geen echt mooie foto, maar toch....
Mijn ijsvogel. Ik zal er geen prijzen mee winnen maar als bewijs is de foto goed genoeg.
Ik heb zo vaak bij plekken gestaan waar je volgens de boekjes de ijsvogels van je af moest slaan. Nooit een ijsvogel gezien, tot die eerste keer, vorig jaar, in ons park. En ik vind het nog altijd een feestje als ik er eentje zie.
Ik was eigenlijk bij de oeverzwaluwmuur aan het kijken. Ik weet niet of er ooit onderzoek is gedaan naar polygamie onder oeverzwaluwen, maar ik kan me voorstellen dat de eventuele uitkomst zomaar het vogeltje in de ban zou kunnen doen in streng christelijke kringen. Ik zag in ieder geval voortdurend meer dan twee vogeltjes een holletje induiken. Het is me niet gelukt om dat ook te fotograferen, dus u zal mij op mijn woord moeten geloven.
Oeverzwaluwtjes bij de gelijknamige wand
Er was ook deftig bezoek. Een jonge knobbelzwaan kwam eens even kijken of ons park ook hem/haar iets te bieden heeft.
Een jonge knobbelzwaan
De knobbel is nog niet volgroeid, de snavel is nog grijs en de veren zijn nog niet zo helder wit. Maar in mijn ogen toch wel een gedistingeerde verschijning.
Ten slotte, het heeft niets met vogels te maken, en ik weet ook niet welke bloem het is, maar ik vond het zo mooi bij staan in het zonlicht, dat ik het niet kon laten er een foto van te maken.
Mooie bloemen, Azalea's? (Ik weet niets van bloemen.)
Hoe dan ook, de conclusie van een wandelingetje op donderdagochtend is toch dat we een boel moois zomaar voor onze deur hebben. Ik waardeer dat zeer.


Geen opmerkingen: