zaterdag 7 mei 2016

Toch weer een reiger en jonge waterhoentjes

Eigenlijk kan ik het bij de titel laten, maar dat is ook zo kaal. Vandaag zag ik een hele familie waterhoen, pa, ma en twee kleintjes.Vogels met jongen zijn altijd wat onwillige fotomodellen, en deze waren geen uitzondering.

Ouder en de twee koters

En de jonkies even apart
Op zich zijn waterhoentjes natuurlijk algemene vogels maar ze worden hier helemaal overvleugeld door de meerkoeten. De meerkoeten zijn hier met veel meer en nogal dominant.
Meerkoet
 Meerkoeten vechten onderling soms flink en ze als ik ergens even naar een meerkoet sta te kijken komt het regelmatig voor de het beestje mijn kant op komt om te informeren of ik een iets te eten heb. Dat zal me met een waterhoen niet snel overkomen. Waterhoentjes zijn veel bescheidener, en kruipen meestal weg bij aandacht. Je zou het qua publiek gedrag een beetje kunnen vergelijken met het verschil tussen Belgen en Nederlanders. (U raadt wel wie hierbij de Belg is, en wie de Nederlander.)
Deze familie van waterhoentjes leek me ook bezig hun kinderen op te voeden in bescheidenheid. Waarbij ze lief met hun kroost omgingen, voor zover je ooit weet wat er in de kop van een vogel speelt.

Ondertussen vandaag dus ook weer een reiger op jacht gezien.
Blauwe reiger op (kikker?)jacht
Het was in de ondiepe plas bij het pompgebouw. Ik hoorde hoorde volop gekwaak dus ik vermoed dat daar wel wat kikkers zitten. Ik wil mijn theorie dat jagende vogels het moeilijk hebben door het troebele water in het park nog niet meteen bij het oud vuil zetten. Kikkers komen tenslotte uit zichzelf boven water.

Het was ook weer bijzonder druk bij de oeverzwaluwenmuur (noteren voor scrabble!). Maar daar ga ik eens een aparte post aan wijden.

Hoe dan ook, het was weer mooi in ons park.



Geen opmerkingen: