maandag 2 mei 2016

Vissen in troebel water

Er is genoeg verrassends te zien in ons park, maar er is ook een aantal vogelsoorten dat ik de laatste tijd niet zie. Of in ieder geval veel minder dan vorig jaar. Vorig jaar kon ik iedere wandeling wel met en foto van een blauwe reiger terug komen.
Deze reiger stond er een beetje kouwelijk bij, vorig jaar
 En ook de aalscholverboom blijft de laatste tijd maar leeg.

De aalscholverboom in betere dagen

En van de verschillende futenpaartjes is er ook maar eentje over.

Futenpaartje op pad

Vorig jaar heb ik zelfs een aantal keren een ijsvogeltje zien vissen. Het is me nooit gelukt die te fotograferen, maar dit jaar heb ik hem (m/v) nog helemaal niet gezien.

Kortom, ik heb de indruk dat de vissende vogels dit jaar niet zoveel te zoeken hebben in ons park. Terwijl de vissende mens wel degelijk aanwezig is. Mijn verklaring is dat het water de laatste tijd erg troebel is. De pomp die het water rondpompt door het park, heeft vorig jaar najaar en de afgelopen winter stilgestaan vanwege de zeer lage waterstand. Een paar maanden geleden is dat verholpen en sinds de pomp weer aanstaat en het water weer stroomt, komt er meer zuurstof in het water door de watervalletjes en de overlopen. Dat zou kunnen verklaren waarom er meer alggroei is. Ik ben geen waterbioloog, en ik geef mijn theorie graag voor een betere. Maar tot die tijd denk ik te weten waarom de reigers nu ergens anders foerageren en aalscholvers een andere boom hebben opgezocht.

En waarom u het met foto's uit de oude doos moet doen. Nou ja, toch ook wel leuk, niet?



Geen opmerkingen: